Blog

Intervisie bijeenkomst “Grip op je werk”.

By | Blog | No Comments

Intervisie bijeenkomst ‘Grip op je werk’.

Leren met en van elkaar dat is intervisie. Door bewuster te werken krijg je meer werkplezier, ontstaan er minder fouten en is er (meer) vertrouwen. Samenwerken is een kunst, samen bereik je meer dat weten wij allemaal. Iedereen heeft zijn of haar eigen kwaliteiten, kennis en ervaringen. Benut deze optimaal zodat iedereen doet wat hij of zij het beste past en goed kan.

  • Je staat meer stil bij je werk en het werk van je collega’s
  • Je krijgt meer duidelijkheid om specifieke knelpunten op te lossen
  • Je leert te luisteren naar anderen, ontwikkelt je communicatievaardigheden

Andere vakgenoten kunnen je oplossingen geven, hierdoor vergroot jij je kennis en kunde. Iedere apothekersassistent die deelneemt kan gebruik maken van onze (kosteloze) coaching nazorg. Hierbij worden wij ondersteund door ervaren farmaceutische consulenten en apothekersassistenten uit het werkveld.

Afgelopen maandagavond op 28 mei 2018 organiseerden wij vanuit Tolman Consultancy deze intervisie bijeenkomst ‘Grip op je werk’. (met Kabiz registratiepunten)

Intervisie is een middel om samen met andere apothekersassistenten naar bepaalde processen en/of onderwerpen te kijken.  Het doel is bewustwording.

Nu hebben we de volgende twee probleemvragen verder uitgediept.

1.     “Hoe zorg je ervoor als team, dat de dagelijkse werkoverdracht aan je collega’s beter verloopt? “

Nu start je als apothekersassistent vaak met een achterstand van de vorige dag en is de overdracht niet helder beschreven of helemaal niet beschreven. Dit kost de apothekersassistenten veel tijd om het in orde te maken en geeft daardoor meermodel VPAE voor intervisie werkdruk binnen het team.

Deelnemers stelden veel vragen. Hieruit kwamen uiteindelijk ook meerdere interessante en bruikbare adviezen waar de inbrenger van deze probleemvraag mee terug kan naar de apotheek. Daarnaast hebben alle deelnemers hiervan veel geleerd en neemt ieder bruikbare adviezen mee terug naar de apotheek.

2.     “Hoe houd je het werk interessanter, leuk en afwisselender?”

Er is lang gesproken over de kern van de vraag: waarom ben je apothekersassistente geworden? Deze vraag gaf al veel nieuwe inzichten. Ook dat het gekozen vak nu anders is geworden en dat ervaren de deelnemers als jammer. De deelnemers stelden bij dit onderwerp veel vragen en er kwamen een paar mooie adviezen uit.

Alle deelnemende apothekersassistenten kijken terug op een succesvolle avond. Daarnaast konden de Kabiz geregistreerde apothekersassistenten hun punten mooi uitbreiden met dit leerzame intercollegiaal overleg.

Ook interesse of wil je meer informatie, neem dan contact op met Daphne Hendriks 

Algemene verordening gegevensbescherming (AVG)

By | Blog | No Comments

Per 25 mei 2018 geldt de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Vanaf die datum geldt dezelfde privacywetgeving in de hele EU. Voor Tolman Consultancy is privacy van de gegevens van onze kandidaten en contacten altijd al belangrijk geweest en deze nieuwe plaatje Algemene verordening gegevensbescherming (AVG)wetgeving scherp dit nog verder aan.

Met deze blog willen wij u/je kennis laten maken met onze nieuwe privacy verklaring, hierin staat beschreven welke gedetailleerde informatie wij bewaren en gebruiken en hoe wij de rechten van onze kandidaten en contacten beschermen.

Ook na deze datum blijven wij gewoon het vertrouwde en persoonlijke Werving & Selectie bureau voor de Farma, Farmacie, Zorg, Medical Devices en Food.

Onze nieuwe Privacy verklaring kunt u lezen via de volgende link: https://tolmancs.nl/privacystatement/

Mocht u na aanleiding van deze mail of onze nieuwe verklaring nog vragen hebben neem dan gerust contact met ons op.

Op de volgende pagina zijn Contactgegevens  van Marijke, Willem en Daphne te vinden

Met vriendelijke groet,

 

Tolman Consultancy

Werving & Selectie en Detachering in de Zorg

By | Blog | No Comments

Nieuw bij Tolman Consultancy: Werving & Selectie en Detachering in de Zorg.

Nieuw bij Tolman Consultancy is de Zorg.  Klik hier voor onze Zorg pagina!  plaatje zorgMaar als je een Consultant in huis hebt die naast haar werk als Consultant ook in de Zorg werk als Triagist bij een huisartsenpost en A.I. Doktersassistente is, dan heb je de specialist in huis in het bemiddelen van Doktersassistenten, Triagisten,  Praktijkondersteuners, enz. De komende periode zullen wij in deze branche ons verder gaan ontwikkelen op de Persoonlijke, zorgvuldige en efficiënte manier die men van ons gewend is.

Marijke Stekelenburg heeft een goed netwerk van kandidaten. Wij hebben kandidaten die recent zijn afgestudeerd, maar ook kandidaten met ruime ervaring. Bij het maken van een match houden wij  rekening met de wensen, eisen en behoeften van kandidaten en opdrachtgevers. Zo werken wij al jaren aan de perfecte match.

Interesse neem dan snel contact met ons op voor een persoonlijke kennismaking.

 

#personeel #zorg #jobs #doktersassistenten #triagisten #praktijkondersteuners #poh #vacatures

Intervisie bijeenkomst en Kabiz-punten

By | Blog | No Comments

 Intervisie bijeenkomst en Kabiz-punten

Je bent als apothekersassistent geregistreerd bij KABIZ en je wil laten zien waarvoor je staat.

Bij deze intervisie bijeenkomst kan je jouw Kabiz-punten opbouwen. Hiervoor gebruik je het intercollegiaal formulier die je kunt downloaden op de website van KABIZ.

Waar gaan wij het over hebben?
Vooraf deelname kan iedereen aangeven over welk onderwerp zij of hij het binnen deze intervisie avond wil hebben. Er kunnen meerdere onderwerpen besproken worden op een avond. Dit doe je samen met andere vakgenoten uit de regio.

Leren met en van elkaar dat is intervisie. Door bewuster te werken krijg je meer werkplezier, ontstaan er minder fouten en is er (meer) vertrouwen. Samenwerken is een kunst, samen bereik je meer dat weten wij allemaal. Iedereen heeft zijn of haar eigen kwaliteiten, kennis en ervaringen. Benut deze optimaal zodat iedereen doet wat hij of zij het beste past en goed kan.
Iedere apothekersassistent die deelneemt kan gebruik maken van onze (kosteloze) coaching nazorg.

Voor meer informatie: https://www.linkedin.com/pulse/intervisie-voor-apothekersassistenten-leren-met-en-van-hendriks-/ 

Agenda voorjaar 2018

  • 17 mei en 28 mei te Klazienaveen. Tijden: aanvang 19:00 uur en start bijeenkomst 19:30-21:30 uur.
  • Regio Noord-Holland in juni, data volgen z.s.m. (regio Castricum)
  • Regio Zuid-Holland in juni, data volgen z.s.m. (regio Den Haag)

Wil je vrijblijvend op de hoogte worden gehouden voor jouw regio, stuur dan een mail naar Daphne Hendriks: daphne.hendriks@tolmancs.nl
Of meld je direct vrijblijvend aan via onze website https://tolmancs.nl/inschrijven-intervisie/

Tot in mei, namens Iris Mulder (apothekersassistente) en Daphne

Hoe krijg  je als Apothekersassistent meer grip op je werk?

By | Blog | No Comments

Hoe krijg  je als Apothekersassistent meer grip op je werk?

Hoe kan je voor bepaalde problemen die je nu ad-hoc oplost een structurele oplossing bedenken?

  • Dit voorjaar organiseren wij weer nieuwe bijeenkomsten. Zoals op 17 mei en 28 mei te regio Klazienaveen.
    aanvang 19:00 uur en start bijeenkomst 19:30-21:30 uur.
  • Intervisie voor apothekersassistenten ‘leren met en van elkaar’

Wat is intervisie?

Intervisie is in gesprek gaan met andere apothekersassistenten. Het is een manier om met elkaar te leren van vragen en problemen uit de dagelijkse werkpraktijk.

Wat leer je ervan?

modelEr komt veel op jou en je collega?s in de apotheek af. Soms is het prettig hierover te praten met elkaar en andere vakgenoten. Dit kunnen specifieke vragen zijn, vragen over bepaalde knelpunten, andere werksituaties of over bepaalde ontwikkelingen. Wij willen vanuit Tolman Consultancy hierbij graag ondersteunen, alles voor een blijvende en betere werkaansluiting binnen het werkveld en jouw werkplek.

  • Je staat meer stil bij je werk en het werk van je collega’s
  • Je krijgt meer duidelijkheid om specifieke knelpunten op te lossen
  • Je leert te luisteren naar anderen, ontwikkeld je communicatievaardigheden

Andere vakgenoten kunnen je oplossingen geven, hierdoor vergroot jij je kennis en kunde.
Vooraf is het onderdeel/onderwerp gekozen door de groep zelf. Dit gaan wij met elkaar verder uitdiepen. Waar loop je tegenaan, hoe gaan andere apotheken hiermee om, et cetera?

Leren met en van elkaar dat is intervisie. Door bewuster te werken krijg je meer werkplezier, ontstaan er minder fouten en is er (meer) vertrouwen. Samenwerken is een kunst, samen bereik je meer dat weten wij allemaal. Iedereen heeft zijn of haar eigen kwaliteiten, kennis en ervaringen. Benut deze optimaal zodat iedereen doet wat hij of zij het beste past en goed kan.

Iedere apothekersassistent die deelneemt kan gebruik maken van onze (kosteloze) coaching nazorg. Hierbij worden wij ondersteund door ervaren farmaceutische consulenten en apothekersassistenten uit het werkveld.

Wil je vrijblijvend op de hoogte worden gehouden, stuur dan een mail naar Daphne Hendriks: daphne.hendriks@tolmancs.nl of meld je direct aan via onze website https://tolmancs.nl/inschrijven-intervisie/

Tot in mei, namens Iris Mulder (apothekersassistente) en Daphne Hendriks

Onze Consultants 2

By | Blog | No Comments

Een kijkje in de keuken bij onze Consultants 2

Als Farmaceutisch Consulent houd ik van de diversiteit in mijn werk en word geïnspireerd door enthousiaste en energieke mensen. Het adviseren en ondersteunen van cliënten bij uiteenlopende zorgvraagstukken vind ik leuk, het gaat in ons vak om maatwerk en zinnige zorg. Het is leuk om je kennis te delen met collega’s en studenten. Naast dit vind ik hard werken en het behalen van doelen een uitdaging, zodat ik met een voldaan gevoProfielfoto Daphne Hendriksel huiswaarts kan gaan.
De apotheek waarin ik mag werken is een hele mooie apotheek, een werkomgeving waar zorgvuldig over alle processen is nagedacht, een echte geoliede machine. Ik werk met fijne collega’s en een goede werkgever dus geen enkele reden om te sippen. Ik voel wel de drang om me te blijven ontwikkelen en ben ook opzoek naar extra uitdagingen. Ik werd benaderd door Daphne en zij deed me een voorstel om te ondersteunen bij de implementatie van een AIS, dit is de uitdaging die ik zocht. Soms ben ik er dan niet in mijn eigen apotheek maar het levert een win-win situatie op.
Wat is het leuk om bij de daadwerkelijke ‘go live’ aanwezig te zijn. Zo’n eerste dag met een nieuw AIS is toch wel spannend en de werkzaamheden gaan langzamer dan normaal en dat levert extra druk op. Hoe leuk is het dan om een ieder lid van het team te ondersteunen met het nieuwe systeem, maar ook om even een handreiking te doen bij het gewone werk om wat snelheid te behouden. Het word zo gewaardeerd door het team en daar doe je het voor.
Het geven van de basistraining is mooi om te doen. Je geeft naast de theoretische uitleg een praktische ervaring mee, ‘hoe overleef ik de eerste dag met een nieuw systeem’. Er word actief meegedaan, aantekeningen gemaakt en goede vragen gesteld. Je bent met elkaar bezig met de voorbereiding voor de ‘ eerste dag’. Wat is het dan leuk om te zien dat er veel vragen omtrent het onbekende zijn weggenomen.

Onze Consultants

By | Blog | No Comments

Een kijkje in de keuken van een van onze consultants.

Maar je komt morgen toch ook wel? Het werd regelmatig tegen me gezegd de laatste tijd.
Als farmaceutisch consulent mocht ik de afgelopen maanden een aantal dagen meelopen bij verschillende apotheken tijdens de implementatie van het apotheek informatiesysteem. Dit was dan altijd op de dag dat de apotheek echt overging op het nieuwe systeem.  Het apotheekteam had dan al een basiscursus gehad en was er ‘klaar’ voor. Zelf werk ik al een aantal jaar met dit systeem en weet op de meeste dagelijkse vragen gelukkig het antwoord.
Het zijn intensieve dagen voor het apotheekteam, alle routinematige handelingen zijn ze even kwijt en niets is meer logisch. Hoe heerlijk is het dan om ze te helpen deze eerste dag door te komen.
Hoe moet ik ook weer? Een iteratie maken, een AMO uitdraaien, het geslacht veranderen (daar had ik als provinciaaltje nog niet eerder mee te maken gehad), een adres wijzigen, enzovoort.

Het is een welkome afwisseling van mijn ‘normale’ werk in de apotheek. Heerlijk om zo gewaardeerd te worden en om te horen dat ze erg blij zijn dat je er die dag bij bent. Maar dan aan het eind van de dag ga je ze toch weer verlaten en het team gaat het de volgende dag zonder hulp doen. En dat gaat ze lukken, met elkaar! En ik? Ik ga de volgende dag weer naar mijn ‘eigen’ apotheek en doe er mijn voordeel mee dat ik weer even in een andere keuken heb mogen kijken.

Mocht je meer hierover willen weten, omdat je zelf als ervaren apothekersassistente interesse hebt. Neem dan contact op met Daphne Hendriks (daphne.hendriks@tolmancs.nl). Zij vertelt je er graag meer over.

Pfizer eerste Nederlandse ‘Caring company’

By | Blog | No Comments

Pfizer eerste Nederlandse ‘Caring company’

Als eerste werkgever in Nederland heeft Pfizer het certificaat ‘Caring Company’ ontvangen. Het getuigschrift verzekert medewerkers, die getroffen worden door kanker of een ernstige chronische aandoening, van optimale steun gedurende hun ziekte.

Dit meldde het bedrijf 21 november op haar website. In samenwerking met de stichting Care in company ontwikkelde Pfizer interne richtlijnen over ‘Werk en Ziek zijn’. Deze richtsnoeren beschrijven hoe medewerkers en leidinggevenden het beste kunnen handelen wanneer zij getroffen worden door kanker of een andere ernstige aandoening.

Hanteerbaar verzuimbeleid
Het certificaat ‘Caring company’ helpt werkgevers bij het formuleren van een hanteerbaar verzuimbeleid en biedt concrete handvatten voor begeleiding. Pfizer neemt het bieden van steun aan medewerkers die getroffen worden door kanker of ernstige chronische aandoeningen zeer serieus. Goede ondersteuning en communicatie vergroten het welbevinden van medewerkers, dragen bij aan herstel en geven meer kans op een succesvolle terugkeer op het werk. Pfizer heeft het certificaat, dat zich richt op kanker en werk, voor zichzelf uitgebreid naar alle vormen van ernstige en chronische aandoeningen die een risico hebben op langdurig verzuim.

Welbevinden medewerkers
Wiebke Rieb, algemeen directeur Pfizer Nederland benadrukt de verantwoordelijkheid die het bedrijf wil nemen voor het welbevinden van haar medewerkers: ‘In ons werk stellen wij de patiënt centraal. Als goed werkgever wil Pfizer ook eigen medewerkers, die te maken krijgen met een ernstige aandoening, zo goed mogelijk ondersteunen. Dit geldt zowel vooraf, tijdens als na afloop van de behandeling. Ik ben er trots op dat wij twee jaar na de eerste ideevorming rond dit thema nu gecertificeerd Caring company zijn.’

Bron: Pfizer

De KennisTest

By | Blog | No Comments

Wij helpen onze kandidaten graag met De KennisTest

Om onze kandidaten binnen de farmacie goed te ondersteunen, kunnen zij gebruik maken van ons lidmaatschap KNMP Kennistesten. De KennisTest is een snelle en eenvoudige manier om je kennis van een bepaald onderwerp binnen de farmaceutische zorg te testen en op niveau te houden.

Onze kandidaat apothekersassistent verbetert zo zijn of haar advieskennis over  bijvoorbeeld zelfzorg, UA, eerste- en tweede uitgifte en medicatieveiligheid.

 

Kennis binnen het apotheekteam is een belangrijke randvoorwaarde. Met de KennisTest leer je snel en efficiënt bij over zelfzorg, eerste en tweede uitgifte.

De voordelen van de KennisTest

  • De KennisTest is handig bij het testen van het basisniveau van de assistente dat nodig is voor goed balie-advies.
  • De KennisTest geeft inzicht in de kennis van de assistente op gevorderd niveau.
  • De KennisTest geeft inzicht in het resultaat en het resultaat per vraag.
  • De KennisTest kan het resultaat vergelijken met het gemiddelde van het district en het landelijk gemiddelde.
  • De KennisTest toont welke zelfzorgstandaarden extra aandacht nodig hebben en of andere nascholing nodig is.
  • Door deelname aan de KennisTest toont je dat je werkt aan het verbeteren van advisering over zelfzorg, UA, eerste- en tweede uitgifte en medicatieveiligheid.
  • Veranderingen in zelfzorgstandaarden worden met de KennisTest snel geïmplementeerd in de praktijk.

 

Ben je door Tolman Consultancy geplaats of gedetacheerd bij een opdrachtgever en wil je meer weten over de KennisTest, neem dan contact op met Daphne Hendriks.

Mob.:    +31(0)612437776
E-mail: daphne.hendriks@tolmancs.nl