Lees onze Blog!

Blog: Outplacement ook gewoon bij Tolman Consultancy

By | Blog | No Comments

Outplacement ook gewoon bij Tolman Consultancy

En dan opeens houd je baan op, ontslagen… Voor veel mensen een enorme schok, twijfel en onzekerheid. Wat nu? Wat ga ik doen, hoe ga ik mijn rekeningen betalen. Vaak doet het ook wat met je zelfvertrouwen en loyaliteit. Ik ben dus niet goed genoeg, heb je je daarvoor al die jaren uitgesloofd. Ontslag betekent ook nieuwe kansen, nieuwe mogelijkheden. Misschien wilde je eigenlijk al lang iets anders, maar was de stap te groot. Nu sta je op het punt om te gaan doen waar je altijd al van gedroomd heb.

Tolman Consultancy helpt en begeleidt jou  op een persoonlijke manier, met een op maat gemaakt outplacementtraject snel naar een nieuwe passende baan. Bij ons ben je geen eenheidsworst. Wij hebben oog voor je persoonlijke omstandigheden, maar ook een uitstekend netwerk in jouw branche. Dus ben je meer op zoek naar een bureau dat oog heeft voor jou dan ben je bij ons op het goede adres.

Maak snel een afspraak voor vrijblijvend intake gesprek

Meer informatie kan je vinden op onze website.

Blog: Apparaatje voorspelt diabetes en overlijden

By | Blog | No Comments

Apparaatje voorspelt diabetes en overlijden

GRONINGEN – De kans dat een gezonde man of vrouw binnen afzienbare tijd diabetes ontwikkelt, is voortaan binnen tien seconden te bepalen. Met een speciale lichtmeting dwars door de huid, uitgedacht door onderzoekers van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG), kunnen ook de daaruit voortkomende klachten als hart- en vaataandoeningen worden voorzien. Zelfs het risico op overlijden aan dergelijke chronische ziekten is nu vrij nauwkeurig in te schatten.

Dat melden de artsen en onderzoekers in het Europese medische vakblad Diabetologia. Zij baseren hun jarenlange onderzoek op lichtmetingen bij ruim 72.880 deelnemers. Een ongunstige uitslag van een meting, waarbij op termijn diabetes wordt getaxeerd, kan helpen om de patiënt tot een ’koerscorrectie’ van zijn of haar leven aan te sporen.plaatje zorg

Met het laten weerkaatsen van licht door de huid (autofluorescentie) kunnen de gevolgen van ’versuikering’ in het bloed en de cellen bij type 2-diabetes in kaart worden gebracht. . De zogeheten AGE-reader, waarop even de onderarm wordt gelegd, wordt gezien als een extra diagnostisch hulpmiddel in de artsenpraktijk. „Ook bij mensen die gezond lijken (zonder overgewicht en andere risicofactoren), is autofluorescentie een belangrijke voorspeller van toekomstige ziekte en overlijden”, stelt Bruce Wolffenbuttel, hoogleraar endocrinologie in het UMCG.

Bron: Telegraaf

Blog: Intervisie workshop voor Farmaceutisch Consulenten ‘Grip op je werk. Hoe?’ – Optima Farma congres

By | Blog | No Comments

Blog: Intervisie workshop voor Farmaceutisch Consulenten ‘Grip op je werk. Hoe?’ – Optima Farma congres

Deelnemers: Farmaceutisch Consulenten (HBO) bij het najaarscongres Optima Farma op 3 november 2018. Vanuit Tolman Consultancy verzorgde Marijke Stekelenburg en Daphne Hendriks deze intervisie workshop.

De totale groep met Farmaceutisch Consulenten werd in 3 groepen verdeeld. Zij gingen als eerste aan de slag met een boeiende centrale vraag, die zij later als groep verder wilde gaan uitdiepen. Er kwamen per groep drie belangrijke vragen naar voren:

  • Hoe motiveren wij het team
  • Hoe ziet de apotheek er in 2030 uit?
  • Hoe houd je het werk interessant? Met name in de toekomst.

Actief gingen zij per groep met deze vragen aan de slag. Om deze vraag verder uit te kunnen diepen, is het belangrijk dat iedereen weet binnen welke situatie de vraagstelling zich afspeelt. Hier kwam naar voren dat bij het motiveren van het team, het team teamspirit mist en dat hun collega’s

minder betrokken zijn bij de apotheek. Als zij nadachten hoe de apotheek in 2030 eruit zou zien, gaven zij aan dat de medicatieverstrekking mogelijk volledig online verzorgd kan worden. Verder kwam naar voren dat zij erg benieuwd zijn hoe hun vak/functie er in de toekomst uit zal zien. Bijvoorbeeld kunnen zij als Farmaceutisch Consulent doorgroeien?

Nadat iedereen bekend was met de vraag gingen de groepjes hard aan de slag om het probleem te verkennen. Belangrijk is om de probleemstelling echt uit te diepen en niet direct naar een mogelijke oplossing te gaan. Vaak wordt een eerste oplossing als waarheid en echte oplossing gezien. Maar bewust sta stil en ga met elkaar in gesprek. Binnen intervisie leer je van en met elkaar en hoort je ook hoe andere apotheken werken.

Probleem verkennen “Hoe motiveren wij het team?”

Het probleem waar deze groep tegenaan bleef lopen, is dat het gezamenlijk doel ontbrak op de werkvloer en dat het team teamspirit mist. Als je gezamenlijke doelen opgesteld, worden deze beter of volledig gedragen bij het uitvoeren door het apotheekteam. Met inzet van open communicatie zal het team dan veel beter gemotiveerd worden. De kracht van communicatie en het luisteren en inventariseren van de doelen, maakt de juiste verbinding binnen het apotheekteam. Op deze wijze weet het team waarom processen belangrijk zijn en ook hoe ze zich dan anders zullen opstellen.

Probleem verkennen “Hoe ziet de apotheek erin 2030 uit?

Deze groep denkt tegen de volgende zaken aan te lopen: Vergoedingssysteem, scholing, patiëntencontact, minder afwisseling binnen het werk en het samenwerking en taakverdeling zorg.

Stel dat er in de apotheek anno 2030 echt alle medicatie online verstrekt zou worden. Is er goede nascholing nodig, moeten de afspraken over andere vergoedingssystemen (presentatie vergoeding) gemaakt worden en zouden er onderling duidelijke en concrete afspraken over de zorg gemaakt moeten worden. Zij denken ook dat het belangrijk is dat de apotheek toegankelijk blijft voor de patiënten. De groep geeft aan dat internet belangrijk is en steeds belangrijker wordt. Als apotheek moet je jouw organisatie goed voorbereiden op de toekomst.

Probleem verkennen “Hoe houd je het werk in de toekomst interessant?”

Door te weinig uitdaging loopt het personeel misschien weg. Het is van belang om het personeel te binden en te boeien. Deze groep denkt dat het belangrijk is dat er binnen de apotheek geen verkeerd verwachtingspatroon geboden wordt. Je moet onderling goed alle wensen en drijfveren inventariseren. Eem idee is om als team, zonder leidinggevende, periodiek te evalueren en te brainstormen. Op deze manier denken zij dat je als apotheek beter klaar bent voor de toekomst. Sta stil hoe deze er werkelijk uit zal zien Op deze manier zal het gehele apotheekteam betrokken en gehoord worden. Hiervoor moet wel een veilige werkomgeving geboden worden.

De groep Farmaceutisch Consulenten kijkt terug op een leerzame intervisie workshop. Graag zouden zij alle input van andere groepjes willen ontvangen. Zij hebben ervaren dat als je met elkaar in gesprek gaat, je leert van en met elkaar. Andere professionals hebben andere ideeën, een andere kijk op de situatie en hiermee kunnen zij jou misschien verder helpen…

Interesse wanneer er een intervisie bijeenkomst bij jou in de buurt is? Neem dan contact op met Daphne Hendriks. Naast deze avondbijeenkomsten kan intervisie ook in-company georganiseerd worden.

Tolman Consultancy is een erkend en deskundig bureau dat zich richt op werving en selectie, trainingen en development in heel Nederland. Wij ondersteunen organisaties bij een duurzame inzetbaarheid van mensen. Dit doen wij door enthousiast en vooral ook oprecht toe te werken naar een duurzame verbinding tussen onze kandidaten en bedrijven in de branches. We hebben een eigenzinnige en mensgerichte aanpak waardoor men ons als vertrouwd ervaart. En dat maakt onze aanpak uniek.

Blog: Intervisie workshop voor Apothekersassistenten ‘Grip op je werk. Hoe?’

By | Blog | No Comments

Intervisie workshop voor Apothekersassistenten ‘Grip op je werk. Hoe?’

Deelnemers: Apothekersassistenten bij het najaarscongres Optima Farma op 3 november 2018.

Vanuit Tolman Consultancy verzorgde Daphne Hendriks en Marijke Stekelenburg deze intervisie workshop.

De totale groep met Apothekersassistenten werd in 4 groepen verdeeld. Zij gingen als eerste aan de slag met een boeiende centrale vraag, die zij later als groep verder wilde gaan uitdiepen. Er kwamen 3 belangrijke vragen naar voren:

  1. Spoedlevering van medicatie voor een patiënt, welke “niet” leverbaar is door het faillissement van het ziekenhuis.
  2. Hoe houd je jouw werk interessant, leuk en afwisselend? (gekozen door 2 groepjes)
  3. Grensoverschrijdend gedrag, hoe ga je hiermee om?

Actief gingen zij hiermee per groep aan de slag. Om deze vraag verder uit te kunnen diepen, is het belangrijk dat iedereen weet binnen welke situatie de vraagstelling zich afspeelt. De apotheek verandert snel, zeker qua werkzaamheden. De apotheek is niet meer zoals 25 jaar geleden. Er is veel papierwerk bijgekomen en je moet als apothekersassistent steeds mee gaan met de tijd. Actueel blijven is dus erg belangrijk.Ook ervaarde zij dat als je langdurig dezelfde taak/aandachtsgebieden uitvoert het werk saai kan worden. Daarnaast is de patiënt aan de balie is veel mondiger en brutaler geworden. Dit zorgt ervoor dat de communicatie veel luider is dan vroeger. Overigens kan dit anders ervaren worden per apotheek, dit afhankelijk van de apotheek en de locatie. Bij de vraagstelling dat de medicatie “niet” leverbaar is, was ‘helaas’ recent werkelijk gebeurt. De apothekersassistenten gaven aan dat zij dit erg moeilijk vonden. De reden is dat de patiënt vreselijk ziek is en echt dezelfde dag moest starten met deze oncolytica. Nadat iedereen bekend was met de vraag gingen de groepjes hard aan de slag om het probleem te verkennen. Belangrijk is om de probleemstelling echt uit te diepen en niet direct naar een mogelijke oplossing te gaan. Vaak wordt een eerste oplossing als waarheid en echte oplossing gezien. Maar bewust sta stil en ga met elkaar in gesprek. Binnen intervisie leer je van en met elkaar en hoort je ook hoe andere apotheken werken

Probleem verkennen bij de intervisiegroep “Hoe houd je jouw werk interessant, leuk en afwisselend?”

Eén groepje gaf aan dat de variatie binnen het werk erg belangrijk is. Maar het is wel van belang te kijken dat dit niet ten koste gaat van de kwaliteit en continuïteit binnen het werk. Een idee is om na een bepaalde periode te wisselen van taken. Hierbinnen moet een goede communicatie en overdracht binnen het team zijn en natuurlijk ook naar de patiënt toe. Hiervoor kunnen eventueel specifieke protocollen opgesteld worden. Iedereen zijn inbreng is waardevol en dat kwam zeker binnen deze intervisie naar voren. Een punt van aandacht blijft de communicatie. Blijf communiceren en maak verbinding samen. De andere intervisie groep gaf aan dat de problemen waar tegen zij aanlopen o.a. de werkdruk, wachttijden, vergoedingen(bijbetalingen) en het preferentiebeleid is. Waar deze groep achter kwam is dat nog niet alle apotheken met een nummertjesapparaat werken, of met een ploegendienst op de werkvloer. Het kan een idee zijn om de herhaalmodule weer eens goed onder de loep te nemen en bijvoorbeeld naar de ophaaltijden te kijken en deze eventueel aan te passen. Verder zou het veel rust geven als er geen discussie meer is m.b.t. preferentiebeleid. Dit kan mogelijk door de apotheker opgepakt worden. Door samen te sparren, ervaringen uit te wisselen zoals binnen deze intervisie leer je van en met elkaar. Hierbij kan je elkaar ook tips geven en naast dat het leerzaam is, is intervisie ook erg leuk om te doen.

Probleem verkennen bij de intervisiegroep over “Grensoverschrijdend gedrag”.

Er is veel frustratie richting de zorgverzekeraar. De patiënten snappen het niet en gaan hierover het gesprek aan met de apothekersassistenten aan de balie. Deze frustratie wordt dan door de patiënt gericht op de apothekersassistent en dat vindt zij zeer vervelend. Dit geeft zo nu en dan een gevoel van onzekerheid en angst bij hun weer. De apothekersassistenten geven aan dat zij deze onduidelijkheid zeker bij de patiënt begrijpen. En vragen zich af dat als zij dit begrip uiten aan de patiënt of er dan meer verbinding en rust zal ontstaan. Een gevolg kan zijn dat de patiënt zich meer serieus genomen voelt. Omdat het belangrijk is om deze uitleg goed te kunnen geven. Denken zij aan een communicatie training, die hun hierbij zal ondersteunen. Wat tevens voor de apotheker ook fijn is om dit samen met het team te doen. Het idee is dat als zij de patiënt apart nemen in de spreekkamer, drinken (koffie/thee/water) aanbieden en oprecht tijd voor de patiënt te nemen. De patiënt moet zich gehoord en serieus genomen voelen. Met de inzet van gesprekstechnieken kunnen zij de informatie beter verwoorden richting de patiënt. Daarnaast zou het fijn zijn als de apotheker ook zorgdraagt voor de kennis van regels, eventueel samen met de assistenten. Als een collega apothekersassistent of apotheker hem of haar overneemt bij een onwenselijke situatie. Kan de desbetreffende apothekersassistent even een time-out kan nemen.

Probleem verkennen bij de intervisiegroep over “Spoedlevering van medicatie voor een patiënt, welke “niet” leverbaar is door het faillissement van het ziekenhuis”.

.

Er is geen geld, doordat het ziekenhuis failliet is gegaan en hierdoor kan en mag er geen medicatie besteld en afgeleverd worden. De apotheker heeft binnen deze zware situatie de curator gebeld en via deze weg kon er een spoedlevering gerealiseerd worden. Kortom een top oplossing!

Doordat een deel van deze groep dit recent zelf had ondervonden, kwam er emotie naar boven. De groep gaf veiligheid en toonde begrip voor de situatie. Zij wilden dit graag met elkaar delen en dat deden zij. Iets om trots op te zijn.

De groep Apothekersassistenten kijkt terug op een leerzame intervisie workshop. Graag zouden zij alle input van andere groepjes willen ontvangen. Zij hebben ervaren dat als je met elkaar in gesprek gaat, je leert van en met elkaar. Andere professionals hebben andere ideeën, een andere kijk op de situatie en hiermee kunnen zij jou misschien verder helpen…

Interesse wanneer er een intervisie bijeenkomst bij jou in de buurt is? Neem dan contact op met Daphne Hendriks. Naast deze avondbijeenkomsten kan intervisie ook in-company georganiseerd worden. Neem voor meer informatie contact op met Daphne.

Tolman Consultancy is een erkend en deskundig bureau dat zich richt op werving en selectie, trainingen en development in heel Nederland. Wij ondersteunen organisaties bij een duurzame inzetbaarheid van mensen. Dit doen wij door enthousiast en vooral ook oprecht toe te werken naar een duurzame verbinding tussen onze kandidaten en bedrijven in de branches. We hebben een eigenzinnige en mensgerichte aanpak waardoor men ons als vertrouwd ervaart. En dat maakt onze aanpak uniek.

Blog: Vooral in de zorg stegen de overheidsuitgaven

By | Blog | No Comments

Vooral in de zorg stegen de overheidsuitgaven

De uitgaven in de publieke sector zijn tussen 1998 en 2015 met 3 procent per jaar toegenomen. De groei zat hem vooral in de toegenomen dienstverlening in de zorg en het onderwijs. Dat staat in het rapport Publiek voorzien van het Sociaal en Cultureel Planbureau, waarin een overzicht is gemaakt van de uitgaven in die periode in 27 publieke voorzieningen.plaatje zorg

In 1998 bedroegen de overheidsuitgaven aan publieke voorzieningen 74 miljard euro. In 2015 was dat bedrag toegenomen tot 123 miljard euro. Volgens de onderzoekers van het SCP zijn gestegen personeelskosten een belangrijke oorzaak van de groei van de uitgaven. Ze nemen ongeveer twee derde van de totale uitgaven in beslag.

Curatieve zorg

Vooral in de zorg steeg de dienstverlening. Dat kwam onder meer door de vergrijzing. Bij de curatieve zorg (de zorg die gericht is op behandeling en genezing) namen de uitgaven met 32 procent toe. Onderwijs steeg met 27 procent en bij de langdurige zorg lag de groei op 22 procent. Veiligheid en justitie (9 procent), sociale zekerheid (2 procent) en de overige sectoren (7 procent) nemen een veel kleiner deel van de uitgaven voor hun rekening.

In 2015 werd 60 procent van de totale uitgaven aan publieke voorzieningen door de overheid gefinancierd. Burgers leverden 7 procent aan eigen betalingen en de resterende 33 procent viel grotendeels onder collectieve regelingen als de Zorgverzekeringswet.

Bron: NOS

Blog: NZa lanceert campagne om preventie aan te jagen

By | Blog | No Comments

NZa lanceert campagne om preventie aan te jagen

De Nederlandse Zorgautoriteit start een campagne om de inzet van preventieve zorg te stimuleren. Met de publicatie van een eigen standpunt en een Informatiekaart Preventie geeft de zorgautoriteit de aftrap. Met de oprichting van een expertgroep moet het onderwerp voor de komende jaren op de agenda.

Preventie staat hoog op de maatschappelijke agenda. Zorgaanbieders hebben de afgelopen tijd middelen in handen gekregen om hierop in te zetten. Deze mogelijkheden kunnen echter wel wat meer bekendheid gebruiken, vindt de Nederlandse Zorgautoriteit. Om de goede voorbeelden te delen, maar ook te leren welke belemmeringen er nog bestaan, publiceert de Nederlandse Zorgautoriteit donderdag haar standpunt over preventie en de Informatiekaart Preventie. Beide bevatten ook een uitnodiging aan zorgaanbieders om hun ervaringen te delen.

“We zien dat veel kwalen zijn te voorkomen, op te lossen of te verhelpen, als er een tijdige interventie plaatsvindt”, zegt Kirsten de Brouwer, projectleider preventie bij de Nederlandse Zorgautoriteit. “Het gaat vaak om chronische aandoeningen. Als je kijkt naar diabetes type 2, dat is een aandoening waar 1 miljoen Nederlanders intussen mee kampen en die wordt veroorzaakt door leefstijl. Daar is dus veel gezondheidswinst te behalen.”preventie foto

Ook op het vlak van de geestelijke gezondheidszorg en verslavingszorg is volgens de NZa met preventie veel winst te behalen. “Iemands sociale context en leefstijl heeft veel invloed op zijn of haar gezondheid, ook de psychische gezondheid”, licht De Brouwer toe.

Bewezen effectief

De NZa signaleert dat preventieve zorg in de samenleving aan momentum wint. Het is niet voor niets dat het kabinet deze maand een preventieakkoord verwacht te sluiten met partijen uit het zorg- en maatschappelijke veld. Het kabinet kondigde in 2017 al aan dat de Gecombineerde Leefstijlinterventie (GLI) deel uit zou gaan maken van het basispakket van verzekerde zorg.  De NZa heeft dit jaar de vergoeding daarvoor vastgesteld en de zorgverzekeraars gaan deze vanaf komend jaar gebruiken.

De huisarts kan mensen voor GLI doorverwijzen. Verschillende beroepsgroepen zoals leefstijlcoaches, fysiotherapeuten en diëtisten kunnen de zorg leveren. Een GLI duurt 24 maanden en de bekostiging sluit hier op aan. GLI wordt alleen vergoed als de gekozen vorm bewezen effectief is.

In de eerste Informatiekaart Preventie geeft de NZa een voorbeeld van een bewezen effectieve methode uit de praktijk, namelijk de Krachtige Basiszorg in Utrecht Overvecht.

Goed voorbeeld

Utrecht Overvecht is een wijk met relatief veel bewoners met meervoudige en complexe problematiek. Zowel op medisch als op sociaal-maatschappelijk gebied. In 2014 hebben eerstelijns samenwerkingsverband Overvecht Gezond en Buurtteam Organisatie Sociaal Utrecht een integrale aanpak ontwikkeld voor deze doelgroep. De zorg is gericht op samenwerken waarbij de inwoners zelf zoveel mogelijk de regie houden. Tussen 2014 en 2016 is de nieuwe aanpak geïmplementeerd in de wijk. Dit is financieel ondersteund vanuit het Innovatiefonds van Zilveren Kruis. Nivel-onderzoek heeft inmiddels aangetoond dat deze aanpak loont, aldus de NZa.

De Informatiekaart Preventie wijst zorgaanbieders op de ruimte die al bestaat in regels en bekostiging voor dit soort initiatieven. “Er zijn bekostigingsmodellen, zorgprestaties, tarieven en betaaltitels om zorg inclusief preventie te leveren, te declareren, te contracteren en te vergoeden”, stelt de Zorgautoriteit. “De innovatieruimte is groot binnen de huidige regels.”

De Informatiekaart Preventie bevat daarnaast ook een uitnodiging aan zorgaanbieders om suggesties te doen, zelf met goede voorbeelden te komen, maar ook om te laten weten welke belemmeringen zij nog ervaren op dit gebied. “Wij willen weten hoe het gaat in de praktijk”, zegt projectleider De Brouwer. “Waar zorgaanbieders tegenaan lopen, bijvoorbeeld als het gaat om samenwerken over de domeinen heen. Waar ligt dat aan? Ligt dat aan de regelgeving of aan de bekostiging? Als we daarachter komen, kan de NZa daar wellicht iets aan doen.”

Expertgroep

Er gaat ook een expertgroep aan de slag. “Die wordt gevormd door mensen uit alle domeinen, zowel uit de zorg als het sociale domein, uit de wetenschap en een verzekeraar. Met de expertgroep gaan we analyseren wat er in de praktijk gebeurt op het moment dat zorgaanbieders aan de slag willen met preventie. Waar liepen die succesverhalen tegenaan? We willen graag bottom up te werk gaan en niet als NZa van bovenaf iets dicteren”, aldus De Brouwer.

De NZa zet preventie hiermee voor de komende jaren op de agenda. De zorgautoriteit wil over een half jaar met de eerste bevindingen komen.

 

Bron: Skipr

Blog: De toelatingseisen voor beroepsopleiding zijn verlaagd! Fabel of feit?

By | Blog | No Comments

De toelatingseisen voor beroepsopleiding zijn verlaagd! Fabel of feit?

Regelmatig hoor je geluiden in de branche dat de toelatingseisen voor de opleiding tot apothekersassistent steeds lager worden. Klopt dit wel? Als we naar de wettelijke toelatingseisen kijken zien we dat hierin de afgelopen jaren niets is veranderd. Om toegelaten te worden tot de mbo-4 opleiding apothekersassistent moet je als vooropleiding minimaal vmbo-kader en/of mbo-2 in de pocket hebben. Wat is er dan wel aan de hand?

Sinds vorig jaar (1 augustus 2017) is de Wet Toelatingsrecht van kracht. Deze wet zorgt ervoor dat de keuze van de student leidend is in plaats van het advies van de opleiding. foto in de apotheekHet ROC mag studenten nog steeds voorzien van een studiekeuzeadvies waarin haalbaarheid van het diploma en kansen op de arbeidsmarkt kunnen worden getoetst/besproken. Dit advies is echter niet bindend. Als de student zich ondanks een negatief advies voor 1 april aanmeldt dan kan toegang tot de opleiding niet worden geweigerd. Het plaatsen van studenten in opleidingen waar zij een reële kans maken om hun diploma te behalen – en vervolgens op de arbeidsmarkt aan de slag te kunnen – is ondergeschikt komen te staan aan de wens van de student om zelf een opleiding te kiezen ook tegen het advies van de school in. Het ROC heeft nog wel de mogelijkheid om in het eerste leerjaar studenten een bindend advies mee te geven.

Meer informatie vind je op de webstite van de mbo-raad.

Blog: Zorgverzekeraars klagen bij Kamer over trage ziekenhuizen

By | Blog | No Comments

Zorgverzekeraars klagen bij Kamer over trage ziekenhuizen

Ziekenhuizen moeten haast maken met de vernieuwing van de zorg en rap inzetten op krimp, vindt Zorgverzekeraars Nederland. Volgens ZN zetten veel ziekenhuizen in de contractonderhandelingen van dit najaar nog in op omzetgroei. De zorgverzekeraars vragen de Tweede Kamer om de ziekenhuizen tot de orde te roepen.foto handen, gebaren

In een brief aan de Kamer wijst de zorgverzekeraarskoepel op de afspraken uit het nieuwe hoofdlijnenakkoord voor de medisch specialistische zorg. In het akkoord hebben de partijen afgesproken dat de groei van de omzet van ziekenhuizen de komende jaren moet afvlakken, om in 2022 op nul uit te komen.

“Zorgverzekeraars zijn echter bezorgd over het feit dat een groot aantal ziekenhuizen in hun openingsbod voor de contractonderhandelingen met flinke groeipercentages is gekomen”, zo is te lezen op de website van ZN. “Dit staat in geen verhouding tot de gemaakte afspraken. Zorgverzekeraars zien tot hun teleurstelling dat nog te veel ziekenhuizen blijven vasthouden aan een klassiek groeimodel en geen toekomstbestendige krimpstrategieën te hebben ontwikkeld.”

Volgens de zorgverzekeraars moeten ziekenhuizen vooral haast maken met de digitalisering van de zorg en de ontwikkeling van kwaliteitsindicatoren. ZN vraagt aan het kabinet en de Kamer om het vaststellen en toegankelijk maken van de juiste kwaliteitsindicatoren zo nodig wettelijk af te dwingen.

Op het gebied van digitalisering zien de zorgverzekeraars graag een nationale aanpak, zoals in Frankrijk, Denemarken en Estland. “Het gebrek aan standaardisatie leidt tot een versnippering van de zorg-ict waardoor cruciale innovatie wordt belemmerd en het terugdringen van administratieve lasten steeds meer neerkomt op dweilen met de kraan open”, aldus ZN.

Transitiegelden

Een woordvoerder van de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen beziet de brief van de zorgverzekeraars in het kader van de contractonderhandelingen.

“Ziekenhuizen en zorgverzekeraars hebben elkaar nodig. We moeten er samen uitkomen”, zegt hij. “Maar haastige spoed is zelden goed. De ziekenhuizen zitten zeker niet stil. We onderschrijven de afspraken uit het hoofdlijnenakkoord, maar willen eerst heel goed uitzoeken hoe we die het beste tot uitvoering kunnen brengen. Het gaat om grote veranderingen en die vergen tijd.”

De NVZ is het wel met ZN eens dat een investering in de digitalisering van de zorg broodnodig is. Tegelijkertijd wijst de ziekenhuisvereniging erop dat investeren en tegelijkertijd de groei naar nul brengen een forse opgave is. “Het is ook een zoektocht naar financiering”, zegt de NVZ-woordvoerder. “Er zijn transitiegelden beschikbaar gesteld, maar wij krijgen ook signalen dat zorgverzekeraars ziekenhuizen met ingewikkelde formulieren confronteren op het moment dat zij daarop aanspraak willen maken.”

De Tweede Kamer behandelt woensdag de begroting van het ministerie van Volkgezondheid, Welzijn en Sport.

#Bekostiging , #Innovatie , #Politieke besluitvorming , #Prinsjesdag , #Ziekenhuis , #Zorgverzekeraar , #e-health , #tolmancs

Bron: Skipr

‘UZI-medewerkerspas niet op naam’ vanaf 1 november weer aan te vragen

By | Blog | No Comments

‘UZI-medewerkerspas niet op naam’ vanaf 1 november weer aan te vragen

De ‘UZI-medewerkerspas niet op naam’ is na ruim een jaar weer aan te vragen. De KNMP heeft meermaals contact gezocht met het CIBG om opheldering te krijgen en de last voor de sector kenbaar te maken.

De pas was sinds juni 2017 niet meer verkrijgbaar. Dit kwam door een wijziging in regelgeving. Deze leidde tot een aanpassing in het UZI-register en dat kostte veel tijd. Vanaf donderdag 1 november is de ‘UZI-medewerkerpas niet op naam’ opnieuw aan te vragen door abonneeorganisaties. Na aanvragen kan de pas binnen twee weken in huis zijn.

Trusted Service Provider

Vanwege gewijzigde eisen waar het UZI-register aan moet voldoen (Trusted Service Provider), kunnen abonneezorgverleners deze pas niet aanvragen. Een vereiste is dat het KvK-nummer wordt opgenomen en abonneezorgverleners staan op persoonlijke titel ingeschreven.

Bron: KNMP

Schaf die functioneringsgesprekken maar af

By | Blog | No Comments

Schaf die functioneringsgesprekken maar af

Stop met die functioneringsgesprekken, doek de hele HR-afdeling op

Schaf die functioneringsgesprekken maar af, zeggen experts. ING, Deloitte en de Rabobank stopten er al mee. Niet alleen kunnen alle functioneringsgesprekken uit agenda’s worden geschrapt, zelfs de hele afdeling personeelszaken is grotendeels overbodig, meent Antoon Vugts, zelf directeur human resource aan de Universiteit Maastricht.

Per­so­neels­dos­sier zijn nodig bij ontslag, zeggen werkgevers, maar hoeveel mensen worden er nou ontslagen?
Antoon Vugts, HR-directeur Universiteit Maastricht

Werknemers staan doorgaans niet te trappelen om hun functioneringsgesprek te voeren. Het leidt bij menigeen tot tranen, soms al op de werkvloer. Onlangs besloot Achmea om medewerkers niet langer op deze manier te beoordelen, eerder stapten ING, Deloitte en de Rabobank er al vanaf.

HR plaatje hoe gaat het

 

Het gaat Antoon Vugts, directeur human resource aan de Universiteit Maastricht, niet ver genoeg. “Schaf de hele HR-kolom af met al hun verzinsels, formulieren, systemen en personeelsdossiers. Hoe verfrissend zou dat zijn”, schreef hij op LinkedIn. Meer dan duizend likes en meer dan honderd inhoudelijke reacties volgden.

Vugts, die in 2016 bovenaan stond in de HR Top 100, licht zijn opmerking toe: “Functioneringsgesprekken zijn vaak een moetje. Leidinggevenden zetten vinkjes op een door de afdeling HR gemaakt formulier. Soms is het gespreksverslag al af voor het gesprek. Dat is toch de dood in de pot?”

Dossiermanie
De HR-directeur vindt wel dat leidinggevenden met medewerkers over hun functioneren moeten praten, maar dan anders. “Het moet een echte dialoog zijn. Kijk samen terug naar voorgenomen plannen en de wijze waarop de leidinggevende die zou faciliteren. Praat ook over persoonlijke ontwikkeling op korte en langere termijn. Wat wil iemand over drie of vijf jaar doen? En praat over werkdruk, over het combineren van werk en privé-leven.”

Dat wil Achmea ook, meldt de HR-directeur van de verzekeraar, Elly Ploumen: “Alle medewerkers maken minimaal één keer per jaar een reflectieverslag dat ze bespreken met hun manager, dat ze vastleggen in ons HR-systeem. Voor de rest zijn teams vrij in hoe de beoordeling aanpakken: het aantal gesprekken, welke afspraken ze maken, hoe ze die vastleggen, hoe ze feedback organiseren en met wie ze dat doen. We schrijven geen standaard meer voor.”

Vugts ageert tegen de door HR opgelegde ‘dossiervormingsmanie’. Hij vindt het ook prima als een

gesprek niet leidt tot een verslag. “Waarom moeten we van iedereen een personeelsdossier aan leggen? Dat is nodig bij ontslag, zeggen werkgevers dan. Maar hoeveel mensen worden er nou ontslagen? Je gaat toch geen vijfduizend mensen en hun leidinggevende lastigvallen met het aanleggen van verplichte dikke dossiers als je van vijftig mensen af wilt?”

Alleen die naam al
De HR-directeur krijgt veel bijval. Ook Jaap Paauwe, hoogleraar HR-studies in Tilburg, heeft kritiek op de traditionele eindejaarsgesprekken. “Leidinggevenden en werknemers zien er tegenop. Het is een ritu

 

eel met weinig effect.” Er zijn volgens Paauwe ook andere manieren om een dossier op te bouwen van een werknemer over wie de baas ontevreden is. “Daar hoef je geen drie functioneringsgesprekken aan het einde van het jaar voor af te wachten.”

Vugts denkt dat hele afdelingen human resource zullen verdwijnen. “Te beginnen met de naam. Wie die ooit bedacht heeft? Vast om ons belangrijker te laten klinken. Maar als je belangrijk wilt zijn, maak dan inzichtelijk wat je doet. Nu hebben mensen vaak geen idee wat HR doet bij hun bedrijf. Het kan ook zonder HR. Dat zie je veel bij jonge innovatieve bedrijven, in de IT-sector, maar ook bij goed lopende familiebedrijven.”

Als de chefs en managers zich echt als professioneel leider gaan gedragen en werknemers zelf voor hun rechten durven opkomen, is een HR-afdeling niet nodig, aldus Vugts. “Maar dan moeten medewerkers ook zelf actie ondernemen. Als iets niet naar je zin gaat, vraag dan zelf een gesprek aan met je leidinggevende. Als het tot een conflict leidt, kijk dan zelf bij wie je terechtkan. Neem het heft in eigen hand.”

Bron: Trouw

Blog
Rate this post