Blog

Pfizer eerste Nederlandse ‘Caring company’

By | Blog | No Comments

Pfizer eerste Nederlandse ‘Caring company’

Als eerste werkgever in Nederland heeft Pfizer het certificaat ‘Caring Company’ ontvangen. Het getuigschrift verzekert medewerkers, die getroffen worden door kanker of een ernstige chronische aandoening, van optimale steun gedurende hun ziekte.

Dit meldde het bedrijf 21 november op haar website. In samenwerking met de stichting Care in company ontwikkelde Pfizer interne richtlijnen over ‘Werk en Ziek zijn’. Deze richtsnoeren beschrijven hoe medewerkers en leidinggevenden het beste kunnen handelen wanneer zij getroffen worden door kanker of een andere ernstige aandoening.

Hanteerbaar verzuimbeleid
Het certificaat ‘Caring company’ helpt werkgevers bij het formuleren van een hanteerbaar verzuimbeleid en biedt concrete handvatten voor begeleiding. Pfizer neemt het bieden van steun aan medewerkers die getroffen worden door kanker of ernstige chronische aandoeningen zeer serieus. Goede ondersteuning en communicatie vergroten het welbevinden van medewerkers, dragen bij aan herstel en geven meer kans op een succesvolle terugkeer op het werk. Pfizer heeft het certificaat, dat zich richt op kanker en werk, voor zichzelf uitgebreid naar alle vormen van ernstige en chronische aandoeningen die een risico hebben op langdurig verzuim.

Welbevinden medewerkers
Wiebke Rieb, algemeen directeur Pfizer Nederland benadrukt de verantwoordelijkheid die het bedrijf wil nemen voor het welbevinden van haar medewerkers: ‘In ons werk stellen wij de patiënt centraal. Als goed werkgever wil Pfizer ook eigen medewerkers, die te maken krijgen met een ernstige aandoening, zo goed mogelijk ondersteunen. Dit geldt zowel vooraf, tijdens als na afloop van de behandeling. Ik ben er trots op dat wij twee jaar na de eerste ideevorming rond dit thema nu gecertificeerd Caring company zijn.’

Bron: Pfizer

De KennisTest

By | Blog | No Comments

Wij helpen onze kandidaten graag met De KennisTest

Om onze kandidaten binnen de farmacie goed te ondersteunen, kunnen zij gebruik maken van ons lidmaatschap KNMP Kennistesten. De KennisTest is een snelle en eenvoudige manier om je kennis van een bepaald onderwerp binnen de farmaceutische zorg te testen en op niveau te houden.

Onze kandidaat apothekersassistent verbetert zo zijn of haar advieskennis over  bijvoorbeeld zelfzorg, UA, eerste- en tweede uitgifte en medicatieveiligheid.

 

Kennis binnen het apotheekteam is een belangrijke randvoorwaarde. Met de KennisTest leer je snel en efficiënt bij over zelfzorg, eerste en tweede uitgifte.

De voordelen van de KennisTest

  • De KennisTest is handig bij het testen van het basisniveau van de assistente dat nodig is voor goed balie-advies.
  • De KennisTest geeft inzicht in de kennis van de assistente op gevorderd niveau.
  • De KennisTest geeft inzicht in het resultaat en het resultaat per vraag.
  • De KennisTest kan het resultaat vergelijken met het gemiddelde van het district en het landelijk gemiddelde.
  • De KennisTest toont welke zelfzorgstandaarden extra aandacht nodig hebben en of andere nascholing nodig is.
  • Door deelname aan de KennisTest toont je dat je werkt aan het verbeteren van advisering over zelfzorg, UA, eerste- en tweede uitgifte en medicatieveiligheid.
  • Veranderingen in zelfzorgstandaarden worden met de KennisTest snel geïmplementeerd in de praktijk.

 

Ben je door Tolman Consultancy geplaats of gedetacheerd bij een opdrachtgever en wil je meer weten over de KennisTest, neem dan contact op met Daphne Hendriks.

Mob.:    +31(0)612437776
E-mail: daphne.hendriks@tolmancs.nl

 

Samenwerking Farmaceutisch Consulenten

By | Blog | No Comments

Samenwerking tussen Tolman Consultancy en ervaren Farmaceutisch Consulenten.

Vanuit Tolman Consultancy worden ervaren Farmaceutisch Consulenten ingezet als Consultant om apotheken te ondersteunen bij diverse implementatie trajecten.

Afgelopen maandag was het eerste implementatie traject. Het ging hierbij om een migratie naar een nieuw (AIS) computersysteem. Marga is een van onze consultants en zij heeft met haar vele jaren ervaring en kennis deze dag mogen begeleiden.

Omdat wij erg blij zijn met deze Consultants, net zoals onze opdrachtgever, hebben wij de dames in de bloemetjes gezet.

Lees de ervaring van Marga:

Afgelopen maandag een dag ondersteuning mogen geven bij de overgang naar een nieuw (AIS) computersysteem in een grote apotheek. Het was een pittig dag. Het meest nog voor alle medewerkers van de apotheek. Maar met een voldaan gevoel kon ik ’s avonds weer naar huis. Een mooie ervaring! Volgende week mag ik weer ondersteunen bij een andere apotheek in Den Bosch, super leuk om dit team dan te ondersteunen op deze voor hen spannende dag.

 

 

Ook onze tweede Consultant is bedankt met een mooie bos bloemen. Zij heeft afgelopen maandag ondersteund bij de overgang naar een nieuw AIS in een distributieapotheek.
Volgende week zal zij aanwezig zijn bij het geven van een basistraining aan een apotheek die spoedig wil overgaan naar de nieuwe AIS

Het overgaan naar een nieuw apotheek informatiesysteem beschreef zij als:

Het werken in een totaal andere apotheek, maar dan wel met dezelfde collega’s.

 

 

 

Een mooie samenwerking tussen Tolman Consultancy en ervaren Farmaceutisch Consulenten uit het werkveld. Totaal werken wij nu met 6 consulenten samen die ons ondersteunen bij meerdere projecten.

Ook interesse? Neem dan contact op met Daphne Hendriks, zij kan je hier alles over vertellen.

Samenwerking Optima Farma en Tolman Consultancy

By | Blog | No Comments

Mooie samenwerking tussen Optima Farma en Tolman Consultancy.

 

De beroepsvereniging Optima Farma vindt het belangrijk om ook de toekomstige collega apothekersassistenten van dienst te zijn, hen te ondersteunen en hen wegwijs te maken in de farmaceutische wereld.

Op woensdag 8 november organiseert Optima Farma ’t Symposium voor 3de jaars AA-studenten. Wij zullen vanuit Tolman consultancy deze middag ondersteunen d.m.v. een workshop “Hoe maak je een Curriculum Vitae (CV)?”

Optima Farma is de beroepsvereniging van apothekersassistenten, farmaceutisch consulenten en
farmaceutisch managers. Zij behartigen de belangen van de farmaceutische professionals in het
farmaceutische werkveld, de politiek, bij patiëntenverenigingen, de consumentenbond en in de
gezondheidszorg.
Het doel van dit symposium is om de studenten wegwijs maken in het farmaceutische werkveld en voorzien van de nodige informatie, zodat ze goed voorbereid aan het werk kunnen gaan. Informatie over o.a. bij- en nascholing, vervolgopleidingen, ketens in de farmacie en het belang van kwaliteitsregistratie.

Intervisie avondbijeenkomst voor junior apothekersassistenten.

By | Blog | No Comments

Bij deze nodigen wij jou van harte uit voor onze intervisie avondbijeenkomst voor junior apothekersassistenten.

Deze intervisie bijeenkomst is voor alle apothekersassistenten die maximaal 3 jaar werkzaam zijn binnen de farmacie. Om jou als beginnende (junior) apothekersassistent extra te ondersteunen bij jouw vraagstukken. Daarnaast krijgt iedere deelnemer aangeboden om volledig kosteloos door een coach (uit het werkveld) te worden ondersteund. Zolang je junior apothekersassistent bent kan je hiervan gebruik maken, om jouw vragen uit het werkveld goed te begeleiden. Alles voor een betere aansluiting met de praktijk en om je goed verder te ondersteunen.

Bijeenkomst zal plaatsvinden op maandagavond 2 oktober bij ons op kantoor te Soest. Aanvang 19:00 uur met broodje, de bijeenkomst zal beginnen om 19:30 uur en zal duren tot uiterlijk 21:00 uur.  Locatie is op kantoor Tolman Consultancy te Soest, naast station Soestdijk. Kosten: €47,50 (exclusief 21% btw) per deelnemer van deze leerzame intervisiebijeenkomst en de volledige coaching nazorg zit hierbij in.

Opgeven kan door een mail te sturen aan: daphne.hendriks@tolmancs.nl   (verdere informatie volgt daarna)
De meerwaarde van intervisie

Met vriendelijke groet,

Daphne Hendriks
Tolman Consultancy

FrieslandCampina vereenvoudigt organisatie

By | Blog | No Comments

Koninklijke FrieslandCampina N.V. heeft het voornemen de organisatie te vereenvoudigen in vier nieuw te vormen wereldwijde business groups: Consumer Dairy, Specialised Nutrition, Ingredients en Basic Dairy. De vereenvoudigde structuur stelt FrieslandCampina in staat slagvaardiger in te spelen op marktontwikkelingen en beter te innoveren op de strategische prioriteiten. Het doel van de nieuwe structuur is om de onderneming zowel operationeel als commercieel verder te verbeteren en zo duurzaam meer waarde voor de leden-melkveehouders te realiseren. De nieuwe organisatie zal vanaf 1 januari 2018 operationeel zijn.

Bron: FrieslandCampina

Analisten voorspellen vijandig bod van Kraft Heinz op Unilever

By | Blog | No Comments

Volgens beursanalisten is er een grote kans dat Kraft Heinz een vijandig bod gaat uitbrengen op Unilever, schrijft De Financiële Telegraaf.

Kraft Heinz

Het is volgens de analisten “veelzeggend” dat Kraft Heinz al vijf maanden niet meer actief is geweest aan het overname- en fusiefront. Daarnaast kunnen Kraft Heinz en grootaandeelhouder 3G Capital volgens de analisten een mislukt bod niet aanvaarden als ze verder willen blijven uitbreiden op het gebied van consumentenproducten. Susquehanna denkt het een nieuw bod rond de €175 miljard zal liggen. Eerder wees Unilever een vrijblijvend bod van €130 miljard van Kraft Heinz nog af.

Aandeel Unilever

Door de overnamespeculaties was het aandeel Unilever vanmorgen (10 juli) erg in trek op het Amsterdamse Damrak. Unilever zetten juist alles op alles om overname te voorkomen en deed zijn margarine-merken in de verkoop.

 

Bron: evmi.nl

Afvalwater zit vol met resistente bacteriën

By | Blog | No Comments

In bijna al het afvalwater dat in Nederland na zuivering weer in het oppervlaktewater terechtkomt, zitten resistente bacteriën. Dat stelt het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) in een rapport.

Resistente bacteriën komen onder meer via mensen die antibiotica slikken in het riool terecht. Deze bacteriën zijn een groeiend probleem omdat bestaande antibiotica niet werken tegen infecties met deze bacteriën.

Zwemmers kunnen bijvoorbeeld besmet raken met deze resistente bacteriën. Hoewel het water steeds beter wordt gezuiverd en de overheid inzet op minder antibioticagebruik, adviseert het RIVM dat nieuwe zuiveringstechnieken worden gebruikt om deze bacteriën eruit te filteren. Ook wil het RIVM dat er aanvullend onderzoek wordt gedaan naar welk effect dit ‘vervuilde’ water heeft op de volksgezondheid. (ANP)

In bijna al het afvalwater dat in Nederland na zuivering weer in het oppervlaktewater terechtkomt, zitten resistente bacteriën. Dat stelt het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) in een rapport. Resistente bacteriën komen onder meer via mensen die antibiotica slikken in het riool terecht. Deze bacteriën zijn een groeiend probleem omdat bestaande antibiotica niet werken tegen infecties met deze bacteriën. Zwemmers kunnen bijvoorbeeld besmet raken met deze resistente bacteriën. Hoewel het water steeds beter wordt gezuiverd en de overheid inzet op minder antibioticagebruik, adviseert het RIVM dat nieuwe zuiveringstechnieken worden gebruikt om deze bacteriën eruit te filteren. Ook wil het RIVM dat er aanvullend onderzoek wordt gedaan naar welk effect dit ‘vervuilde’ water heeft op de volksgezondheid.

Bron: ANP

FrieslandCampina bouwt distributiecentrum in Meppel

By | Blog | No Comments

FrieslandCampina gaat op een perceel van 70.000 vierkante meter in Meppel een distributiecentrum bouwen. In het distributiecentrum wordt de opslag en overslag geconcentreerd van zuivelproducten van de productielocaties in Beilen en Meppel. Deze activiteiten vinden nu nog verspreid plaats over vier magazijnen in Hoogeveen, Heerenveen, Meppel en Veendam.

De zuivelcoöperatie  kiest voor Meppel vanwege de goede bereikbaarheid zowel over de weg als over water. Ook is er de mogelijkheid van toekomstige uitbreiding en ligt het centrum gunstig ten opzichte van de productielocaties.

Distributiecentrum

Het distributiecentrum van FrieslandCampina gaat 31.000 vierkante meter omvatten voor opslag en overslag van zuivelproducten bestemd voor de exportmarkten en gaat ruimte bieden aan 45.000 palletplaatsen. Het centrum biedt aan circa 35 medewerkers werkgelegenheid en voldoet aan de laatste eisen op het gebied van voedsel- en brandveiligheid. De bouw vindt plaats op een duurzame manier en met duurzame materialen.

CO2-uitstoot

Met het nieuwe centrum  wordt een belangrijke bijdrage geleverd aan de reductie van de uitstoot van CO2. Want naast een jaarlijkse efficiencybesparing wordt een forse reductie van 1,5 miljoen transportkilometers gerealiseerd. Dit betekent een reductie van CO2-uitstoot van 648.000 kg.

 

Bron: evmi.nl